Aller au contenu principal

De auto van morgen:Welke impact voor de werknemers in de garagesector?

&

De auto van morgen:Welke impact voor de werknemers in de garagesector?

Werken in de autosector verandert snel. En de COVID-19-crisis zal die trend nog versnellen. Wij interviewden Jean-Paul Sellekaerts, permanent secretaris van de Afdeling Brabant van de Metaalbewerkers, die de garagesector goed kent en er in Brussel de leiding over heeft.

Vroeger waren werkplaatsen plekken vol smeer en olie, nu evolueren ze naar een soort “laboratorium”, waar op een heel andere manier wordt gewerkt.

Jean-Paul Sellekaerts, permanent secretaris MWB-ABVV Brabant

Bij de start van het interview geeft Jean-Paul ons eerst een korte beschrijving van de garagesector. Het staat vast dat de auto’s zelf grondig veranderen. Kijk maar in ons dagelijks leven: op één of andere manier zijn wij allemaal met elkaar verbonden. En die evolutie gaat steeds sneller.

Welke veranderingen? Om te beginnen schakelt de ingebouwde elektronica in auto’s nu in een hogere versnelling. En software brengt ons steeds meer nieuwe functies. Auto’s staan nu ook permanent in verbinding met de constructeur. Het voertuig stuurt in real time informatie naar de constructeur, die de auto op afstand kan programmeren. Zelfs de showrooms worden virtueel. Je stelt de auto van je dromen op afstand samen en je gebruikt geavanceerde technologieën om je voertuig te kopen.

Ook onze mobiliteit zit in een overgangsfase. In een min of meer nabije toekomst spreken we niet meer over onze auto, maar over onze mobiliteit. Nu zijn we meestal nog de eigenaar van ons voertuig. Maar wat met problemen als files en parkeren in de toekomst? Waarschijnlijk evolueren we naar een nieuwe soort “deelmobiliteit”, waarbij wij op een traject allerlei “gedeelde” vervoermiddelen combineren: auto, fiets, step, openbaar vervoer, …

Welke impact voor de werknemers? Al deze veranderingen zullen zeker een impact hebben voor de werknemers, op korte, middellange en lange termijn. In de werkplaats wordt anders gewerkt. We evolueren van plekken vol smeer en olie naar werkplaatsen die meer op een “laboratorium” lijken. Een voorbeeld: een auto die onderweg een probleem heeft, meldt dat onmiddellijk draadloos aan de garage. Meteen wordt er op de werkplanning gekeken voor een afspraak. Als de auto in kwestie dan naar de garage komt, is het probleem al bekend en ligt het reserveonderdeel klaar. Ook het ophalen van de auto verloopt heel gemakkelijk, de facturatie verloopt automatisch.

In zo’n systeem wordt van de werknemers steeds meer verwacht. Garagist wordt eigenlijk een nieuw beroep, met een geavanceerde technische kennis. De behoefte aan talrijke, gespecialiseerde opleidingen is dan ook groot. Jean-Paul denkt dat permanente bijscholing meer dan ooit de regel wordt in de garagesector. De werkgevers moeten die blijven betalen.

De huidige COVID-19-crisis zal deze evolutie, die al bezig was, nog versnellen. Of we dit nu graag hebben of niet, de technologische vooruitgang stuurt ons een nieuwe weg op, naar een onbekende bestemming. Als we niet opletten en ons slecht voorbereiden, dan zouden de gevolgen nefast kunnen zijn voor de werknemers. Wij blijven waakzaam en zetten onze dagelijkse strijd voort om de werkomstandigheden menselijker te maken.