Overslaan en naar de inhoud gaan

Een mooie overwinning voor de werknemers in de toeleveringssector voor de automobielindustrie

a

Een mooie overwinning voor de werknemers in de toeleveringssector voor de automobielindustrie

Naar aanleiding van de beslissing van Audi om de activiteiten van WSCA (Weerts) uit te splitsen
in drie verschillende entiteiten, hebben de vertegenwoordigers van de MWB-ABVV een belangrijk
sociaal akkoord afgedwongen in de toeleveringssector. Wij hadden en ontmoeting van Saïd en
Fayssal, vertegenwoordigers van de MWB-ABVV van het team 1 en team 2 van WSCA.

We gaan even terug in de tijd. Net voor de vakantie wordt een
bijzondere Ondernemingsraad samengeroepen door de
directie van WSCA (Weerts). Ter herinnering, WSCA is een
toeleverancier van AUDI Brussels op diens site in Vorst. Op
deze OR hebben de werknemers vernomen dat de activiteiten van
WSCA zouden worden opgesplitst in 3 delen en worden toegewezen
aan nieuwe overnemers (IMPERIAL, RHENUS, SESE VANEUPEN) vanaf
1 januari 2022.
Zodra dit nieuws bekend werd gemaakt heeft het ABVV-vakbondsteam
onmiddellijk gereageerd door duidelijke eisen te stellen. Enerzijds
dat de activiteiten van WSCA zouden worden overgenomen door
één enkele overnemer in plaats van drie. Anderzijds dat er door AUDI
een werkzekerheidsgarantie zou worden ondertekend voor alle
werknemers, met inbegrip van de uitzendkrachten.
De werknemers vreesden immers dat ze van elkaar gescheiden
zouden worden en dat ze zich niet meer in dezelfde onderneming
zouden bevinden terwijl ze nochtans bijna hetzelfde zouden doen als
vroeger. Daarenboven hield deze opdeling van de activiteiten van de
onderneming een reëel risico in dat de syndicale krachten verdeeld
zouden geraken. Van bij het begin hebben de vakbonden door de
tussenkomst van hun bestendigen contact opgenomen met de directie
van Audi om duidelijke antwoorden te krijgen op deze eisen.
Het is in deze context dat de besprekingen zich hebben afgespeeld in
het kader van de CAO 32bis. Voor de MWB-ABVV waren er drie rode
lijnen waar niet mocht worden overgestapt:
• één enkele TBE (Technische Bedrijfseenheid) voor de overnemende
bedrijven;
• het behoud van alle arbeiders van de Audi-site in hetzelfde paritair
comité;
• en de werkzekerheidsgarantie van AUDI Brussels.
Met de dreiging van een onmiddellijke werkonderbreking, heeft de
directie van WSCA een piste op tafel gelegd om de keiharde opsplitsing
te vermijden: het hergroeperen van de activiteiten van de 3 overnemers
in één enkele TBE Hiermee zou dezelfde vakbondsvertegenwoordiging
kunnen worden behouden na de overgang. Het was niet gemakkelijk,
maar het was wel juridisch mogelijk, op voorwaarde dat de overnemers
ermee instemden. Na vele vergaderingen, initieel met 2 van de
toekomstige overnemers (RHENUS en IMPERIAL) want de derde, SESE,
werd oorspronkelijk aan de kant gezet, werd uiteindelijk een consensus
gevonden: een gemeenschappelijke vertegenwoordiging van de sociale
overlegorganen (OR, CPBW, VA). Het principe was verworven, maar nu
moesten er nog verscheidene hindernissen worden overwonnen.
Na méér dan 3 maanden onderhandelen, hebben de werknemers
een akkoord uit de brand gesleept: Hetzelfde Paritair Comité
voor de arbeiders, een transversale (gemeenschappelijke)
vakbondsvertegenwoordiging met een gemeenschappelijke OR,
een gemeenschappelijk CPBW en een gemeenschappelijke VA. Voor
de vertrouwelijkheid te bewaren van elk van de ondernemingen, zal
voor elke entiteit een specifieke OR worden georganiseerd met de
specifieke punten die slechts één van de vennootschappen betreffen.
De nieuwe TBE zal op termijn de 3 entiteiten omvatten. Ondanks
het gering aantal arbeiders zal ook de onderneming SESE een
vakbondsafvaardiging hebben, zelfs na de sociale verkiezingen van
2024.
Tegelijkertijd zijn er onderhandelingen bezig voor de overname van
de activiteiten van WALLENIUS, een andere toeleverancier van
Audi, door MOSOLF. En ook daar zal er strijd worden gevoerd om een
vakbondsafvaardiging van de werknemers te verkrijgen.
Kers op de taart: nadat de werknemers stevig actie voerden werd de
werkzekerheidsgarantie van Audi verkregen.
De ABVV-afvaardiging van de arbeiders heeft deze strijd gevoerd om
op te komen voor de rechten en de eenheid van de werknemers. Dit
sociaal akkoord is er gekomen door het werk van iedereen samen, met
het vakbondsteam: Saïd, Fayssal, Amine, Abdel, Tony, Reda, Biaggio,
Christian, Ali H, Ali S, en met alle werknemers. Saïd en Fayssal willen
benadrukken dat ze enorm veel steun hebben gekregen van hun
syndicale bestendige en van de Federatie van Brabant. Samen hebben
zij keihard gewerkt tijdens de hele onderhandelingsprocedure.
Zonder de solidariteit en de strijdlust van iedereen zouden we dit niet
hebben kunnen bereiken. Het gevecht is niet ten einde, er wachten
de werknemers andere uitdagingen, maar één ding is zeker, ze zullen
kunnen rekenen op de Metallo’s.
Respect my Metallo Attitude. 
De MWB-ABVV afvaardiging

Images
Carte blanche